maanantai 15. lokakuuta 2012

Vanhoillislestadiolaisesta ehkäisyopista

Sain vastauksia aiemmin esittämiini kysymyksiini. Siispä nostan tämän aiheen jälleen kerran esille.

Blogi Omat polut, etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia ottaa tekstissään (11. 10. 2012) puheenaiheeksi aiemmassa postauksessani olleen vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön kuuluvan äidin kirjoituksen. Tekstin otsikkona on Seitsemän sektiota, seitsemän tervettä lasta.
Osallistuin keskusteluun omalla kommentillani ja kysyin raamatullisia perusteluja ehkäisemättömyydelle. Nimimerkki Nimetön 139 antoi pari raamatunjaetta höystettynä Lutherin selityksillä. Hänen antamansa raamatunkohdat olivat “lisääntykää ja täyttäkää maa” 1. Moos. 1:28 sekä kertomus Onanista, joka ei halunnut antaa jälkeläistä veljensä vaimolle 1. Moos. 38:9.

Mielestäni kumpikaan yllä olevista jakeista ei anna perusteluja sille, miksi vl-ihmisen tai ylipäätänsä kenenkään pitäisi toteuttaa maksimaalista lisääntymistä. Ensimmäinen jae kuvaa tilannetta, jossa maan päällä on kaksi ihmistä. Toinen jae kuvaa Onanin itsekkyyttä ja kapinointia Jumalan suoraa ohjetta vastaan. Jakeissa ei kielletä kuuntelemasta omaa jaksamistaan ja omia toiveitaan tai rajoittamasta lapsilukua yhteen, kahteen, viiteen tai kymmeneen taaperoon.



Mutta nyt varsinaiseen asiaan, joka herätti mielenkiintoni ja sai minut jatkamaan aiheesta. Nimetön 139 perusteli ehkäisyoppia Lutherin selityksillä. Hän nostaa esille mielenkiintoisen näkökohdan, johon en ole kuullut opillista ohjetta vl-yhteisöltä ja jota en ole nähnyt otettavaksi esille ehkäisyopillisissa kysymyksissä.

(Martti Lutherin selityksiä Raamatunkohdasta: 1. Moos. 2:18)
“Tänä päivänä voi tavata monia, jotka eivät haluaisi heille syntyvän lainkaan lapsia. Tätä suorastaan barbaarista raakuutta ja epäinhimillisyyttä tavataan erityisesti ylhäisten ja ruhtinasten keskuudessa, jotka usein pidättyvät avioliitosta vain siitä syystä, ettei heillä olisi jälkeläisiä. Vielä julkeampina pidetään ruhtinaita, jotka alistuvat pakosta naimattomuuteen, jotta heidän perheensä ei ylenmäärin lisääntyisi. He ansaitsisivat todella, että heidän muistonsakin hävitettäisiin elävien maasta. Mutta kaikki tämä on osoitusta perisynnistä. Mehän kyllä ihailemme suvunjatkamista katsoen sen Jumalan suurimmaksi työksi ja ylistämme sitä suuresti suurimpana lahjana.”   (Martti Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 1-7 s. 118)

Mielenkiintoista. Onko yllä oleva teksti ymmärrettävä siten, että naimattomuus on Lutherin mielestä synti, jos naimattomuudella on tarkoitus estää lisääntyminen? Siltä vaikuttaa. Olen nimittäin kuullut, että moni vanhoillislestadiolainen pidättyy avioliitosta juuri siksi, että ei halua lapsia. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Luther pitää tällaista käytöstä epäinhimillisenä ja barbaarisena raakuutena.

Nimetön 139 nosti tämän kohdan esille. Kiitos hänelle. Mielelläni haluaisin selvyyden tämän jälkeen myös siihen, mikä on virallinen vanhoillislestadiolainen kanta asiaan. Olen kysynyt toisessa yhteydessä, miksi ehkäiseviä perheitä syyllistetään, kun toiset saavat valita vapaasti naimattomuuden ja jättää kaikki lapset synnyttämättä.
Luther selvästi tuomitsee tällaisen käytöksen. Mitä sanoo vl-liike? Jos ihmisen tehtävä on täyttää maa maksimaalisella synnyttämisellä, niin onko naimattomuus julkea osoitus perisynnistä?

Lopuksi vielä yksi kysymys. Miten vanhoillislestadiolainen liike suhtautuu synnytyksen aikaiseen kivunlievitykseen? Otetaanko "kivulla tulee sinun lapsesi synnyttämän" (1.Moos.3:16) myös kirjaimellisesti?

2 kommenttia:

  1. Nostat esiin todella olennaisen kohdan. millä lailla ehkäisykielto pystytään perustelemaan raamatulla?

    Ensi kertaa minäkin luin tuosta keskustelusta Lutherin tuonaikaisista käsityksistä tässä asiassa. Siitähän nousee mielenkiintoinen kuvio!
    En osaa muusta sanoa mutta kivunlievitykseen suhtaudutaan ainakin nykyisin vl liikkeessä täysin sallivasti ja hyväksyvästi.

    Toivottavasti lukijoista joku joskus voisi kommentoida lisää ja lisätä ymmärrystä näissä kysymyksissä. Kyse ei ole yksistään naista koskeva, tämäkin olisi syytä muistaa! Kiitos sinulle kun pideät tätä esillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Kiitos viestistäsi ja anteeksi, että vastaaminen on kestänyt. Blogini on ollut nimensä mukaan aina hidas, mutta kesän ajan lähes kuollut. Yritän saada tänne eloa taas syksyn alkaessa kun saan uudet kirjaprojektit kunnolla vauhtin.

      Olen pyöritellyt tätä ehkäisyteemaa toden teolla kesän aikana. Aika näyttää, saadaanko Vuokon kanssa papereillamme oleva kaaos kasatuksi tolkulliseksi tekstiksi uuteen kirjaamme. Sitä toivomme. :)

      Poista