tiistai 20. marraskuuta 2012

Kelpaanko Jumalalle, yhteisölle en kelpaa

Erotettu, eristetty, kartettu, huonoa seuraa, pois potkittu, leimattu, laiteilla oleva, eriseurainen, musta lammas, eksynyt lammas, helvetinmatkalainen, paatunut, maailmallinen, luopio. Näyttääkö joku nimitys tutulta? Onko sinua kutsuttu jollakin edellä olevilla termeillä? Koetko, ettet enää kelpaa hengelliselle yhteisöllesi sellaisena kuin aidosti olet?

Itse olen jo lapsuudessa vanhoillislestadiolaisuudesta ulosmitattu. Minut pistettiin sivuun äitini kylkiäisenä. Meillä ei ollut enää sijaa ystävyyden majatalossa eikä meitä enää edes tervehditty samalla tavalla kuin isääni, joka sai kai armosta jäädä yhteisöön. Äiti otti kantaakseen pahan roolin perheessämme. Lehti, jota ei saanut lukea siirrettiin hänen nimiinsä, samoin televisiolupa. Perheessämme oli kahden kastin jäseniä vai pitäisikö sanoa yksi kastin jäsen ja kaksi kastitonta?

Olen tutkinut hengellistä väkivaltaa monelta taholta jo useita vuosia. Ymmärrän, että uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus päättää keitä he kelpuuttavat jäsenikseen ja keitä taas eivät. Sitä en ymmärrä, että nämä ryhmät kuvittelevat omaavansa vallan päättää myös siitä, kuka kelpaa Jumalalle ja kuka ei.


Elämäntapani ovat niin huonoja, etten olisi kelvollinen monellekaan yhteisölle. Mormoniksi minusta ei olisi, koska juon sekä kahvia että teetä. Kumpikaan juoma ei ole mormonille luvallinen. Lestadiolaiseksi en vieläkään taipuisi, koska meillä on televisio, värjään hiuksiani ja kuuntelen mielelläni gospelmusiikkia sekä juon jopa satunnaisesti yhden lasin viiniä (marraskuussakin olen juonut yhden lasillisen punaviiniä). Olisin epäkelpo vl. Jehovan todistajaksikaan minulla ei ole asiaa. En halua pukeutua hameeseen ja kannan kaulassani ristikorua. Jäisin auttamattomasti yhteisön ulkopuolelle. Koivuniemen yhteisöön minulla ei ole mitään toiveita päästä, sillä en ikinä saisi painoindeksiäni naisihmiseltä vaaditulle 17 BMI:n tasolle.

Jokainen yllä oleva yhteisö on myös sitä mieltä, etten kelpaa Jumalalle. Kelpaisin kyllä, jos olisin valmis noudattamaan kunkin yhteisön käskyjä ja kieltoja. Mormonina minun tulisi suorittaa temppelirituaalit, vanhoillislestadiolaisena lopettaa ehkäisy ja testata haluaako Jumala lahjoittaa vielä yhden lapsen lisää. Jehovan todistajana vihkiytyisin järjestölle ja aloittaisin aktiivisen kenttäpalveluksen.
Jos liittyisin johonkin näistä yhteisöistä ja alkaisin noudattaa heidän oppejaan kirjaimellisesti, niin takaisiko se, että kelpaisin sen jälkeen Jumalalle?

Vai voinko luottaa Raamatun sanaan, joka kertoo, että kelpaan Jumalalle ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ja hänen sovitustyönsä kautta? Onko minulla toivoa, jos ojentaudun yksin Jeesuksen puoleen ilman minkään yhteisön passia ja hyväksyntää?
Kenen pillin mukaan minun on hypättävä? Ketä totella? Moni seuraa yhteisönsä auktoriteettia lapsuudesta saadun mallin kautta tai löydettyään aikuisuudessa "Totuuden".

Jokainen noista yllä mainituista yhteisöistä sanoo omistavansa Ainoa Oikean Totuuden ja ainoan tien Jumalan luo. Kaikki muut ovat väärässä. Valitettava tosiasia on, että ainakin kolmen neljästä noistakin yhteisöistä on oltava väärässä koska totuudet ovat ristiriidassa toistensa kanssa.
Ketä siis uskoa?

Yhteisöjen mielestä olen paha ihminen. Teen vääriä tekoja. Niistä yksi suurimmista on se, että uskallan arvostella ja kritisoida näiden yhteisöjen toimintaa. Erottaminen, eristäminen, karttaminen, huonoksi seuraksi nimittäminen, pois potkiminen, leimaaminen tai laiteilla olevaksi, eriseuraiseksi, mustaksi tai kadotetuksi lampaaksi, helvetinmatkalaiseksi, paatuneeksi maailmalliseksi luopioksi nimittäminen on yhteisöjen mielestä täysin oikeutettua ja rakkaudellista, mutta täydellisen yhteisön arvosteleminen ei sitä ole.

4 kommenttia:

  1. Hyvää jatkoa ystävät jälleem uuden päivän armossa ja totuudessa ja kiitos mielessä ,kun saa olla Herran oma ja veren tähden ja omistaa PyhäN Hengen lahjan ja voiman ja olla siunattu ja hyväksytty ja rikas Jyumala tekee meidätkin rikkaaksi kristuksessa ja kaikki saa tulla ja jotka haluavat pelastua ,sillä olemme Herrassa voittajan puolella ja siunatuja aina Jeesuksen nimessä ei aansiossa ja omien tekojen perusteelal vaan armosta ,kiitos ja siunausta,keijo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistäsi Keijo ja siunausta sinullekin. :)

      Poista
  2. Hei
    Mietiskelin uskon asioita omassa blogissani kun uni ei taaskaan tullut.
    Itse koen olevani kovin yksinäinen omine ajatuksine ja tunnen myös että minä en kuulu tai minua ei hyväksytä mihinkään uskonnolliseen yhteisöön ajatusteni ja elämänarvojeni takia.Haluaisin tietää miten sinä koet elämäsi.Oletko kuitenkin löytänyt paikkasi elämässä ja ystäviä joiden kanssa olet "samanhenkinen"?

    T:Yksinäinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Kiitos viestistäsi. Olen löytänyt oman paikkani jo kauan sitten. Aloin riparini jälkeen käydä oman (ev.lut.) seurakunnan nuortenilloissa. Sieltä löytyi tosi mukavaa porukkaa, joiden kanssa pidetään yhteyttä edelleen yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Löysin seurakunnasta myös puolisoni. :)

      Olen edelleen aktiivi omassa seurakunnassani ja toteutan vapaaehtoisena kaikenlaista kivaa toimintaa lähinnä aikuisille. Tänä vuonna olen vetänyt Nikke-iltoja seurakunnan diakonin kanssa. (Nikke tulee sanoista nikotiiniton keho ja illat ovat niille, jotka haluavat päästä irti tupakasta.)

      Käyn myös toisinaan KRS:n tilaisuuksissa Vivamossa ja olen mukana gideonien toiminnassa. Minulla on samanhenkisiä ystäviä myös vapaissa seurakunnissa.

      Kannattaa lähteä rohkeasti tutustumaan. Uskon, että löydät paikkasi sellaisessa yhteisössä, joka antaa sinulle vapauden itsenäiseen ajatteluun, eikä halua muokata elämänarvojasi.

      Oma uskoni lähtee siitä, että jos elämässäni on huonoja ajatuksia tai tapoja, ne eivät korjaudu yhdenkään ihmisen vaatimuksesta. Kun antaa Jumalalle mahdollisuuden, hän hioo pois tarpeettomat särmät. Täydellistä ei kenestäkään tässä ajassa kuitenkaan tule.

      Seurakunnan tulee olla kasvupaikka. Ei kuitenkaan niin, että kaikki tulee puristaa samaan muottiin. Yhteisö, joka ei anna ajattelunvapautta, ei ole terve.

      Poista